Minua muistutettiin Bat-ajasta, joten postataan sitten.

Koin tänään aamulla melkein sellaisen near-death experiencen. Työpaikkani ohitse kulkee

sellainen suhteellisen vilkkaasti liikennöity tie, jolla vallitsee viidakon lait. Eli olit suojatiellä tai et, niin henkesi ei ole kovin kallis. Autoilijoiden asenne on lähinnä, että vittu minähän menen ensin. Joudun ylittämään tuon tien joka ainut aamu, kun tulen töihin. Olen oppinut suhteellisen röyhkeäksi tienylittäjäksi, muuten seisoisin siinä vieläkin, mutta niin ovat kyllä autoilijatkin röyhkeitä. Jos esimerkiksi katsot, että ennen tuota autoa tästä ehtii kipittämään suunnilleen ehjin nahoin, niin eikös se auto päätä juuri sillä hetkellä vaihtaa kaistaa vasemmalle kaistalle, joten jos lähden tien yli, niin olenkin yhtäkkiä kyseisen auton osumaradalla. Kerran joku jopa kehtasi vilkuttaa minulle pitkiä jo kaukaa, jonka otin viestinä, että uskallapas lähteä ylittämään, niin sattuu leukaasi.

Viime kesänä yhtenä aamuna kun tulin pyörällä töihin, niin olin aikeissa ylittää tuon paholaisen kidan, elikäs juurikin kyseisen autotien. Katsoin, että joku mersu tai mikä lie lähestyy minua, mutta se on kääntyvien kaistalla, joten voin lähteä ylitse. Auto ei kuitenkaan vilkuttanut, eikä sen vauhtikaan hiljentynyt yhtään. Olin melkein lähdössä ylittämään tietä, kun aloin epäillä, että hitto vie se ei aio kääntyä. Pysähdyin ja siitähän se kuoleman lähettiläs suhahti suoraan nenäni edestä. Kääntyvien kaistalta! Suoraan!!! Ja mulkaisi vielä pahasti, ikään kuin minä olisin ollut meistä se idiootti.

Niin se tämän aamuinen near-death experience siis. Olin taas ylittämässä kyseistä katua, tällä kertaa jalkaisin, kun minua jälleen lähestyi auto kääntyvien kaistaa pitkin. Silläkin oli aika hyvä vauhti, mutta tällä kertaa vilkku päällä. Meinasin lähteä ylittämään katua, mutta tuo viime kesäinen karmiva kokemus palasi mieleeni ja pysähdyin. Näin jo sieluni silmin, kuinka jään kyseisen auton alle ja litistyn läts. Mutta se kääntyikin sitten, kuten oli antanut ymmärtääkin.

No oli se melkein enemmän near-death experiencen kuitenkin kuin Rossilla, joka luuli kuolevansa, kun auton pakoputki pamahti. Jos joku ei tiedä mistä puhun, niin joku on katsonut liian vähän Frendejä. Suosittelen kertaamaan.

 


*) Kumina joka kuuluu, kun pääni on tyhjä.